2015. március 29., vasárnap

Miért kezdtem el?

A kérdés kétféleképp értelmezhető. Vonatkoztatható a blogolásra és a diéta elkezdésére is. Az utóbbival kezdem. Egy nőgyógyászati vizsgálaton derült ki, hogy PCOS szindrómám van. A betegség velejárói a meddőség és az inzulin-problémák miatt a cukorbetegség. Persze rengeteg tünet jelezheti ezt a szindrómát, például a sok pattanás vagy a túlsúly is. Mielőtt nagyon megijedtem volna, az orvos közölte, hogy bár ez a dolog gyógyíthatatlan, a tüneteit enyhíthetem, sőt, ha nagyon elkezdek diétázni, akkor még kisbabám is lehet. Érthető hát, hogy miért vagyok motivált, hiszen vesztenivalóm az van.

Mindenesetre a pozitív gondolkodás a fő! Örülök, hogy időben kiderült, így még talán rendbehozhatom a dolgokat.

A diéta, amit az orvos ajánlott, meglehetősen egyszerűen összefoglalható: kerüljem el a gyorsan emésztődő szénhidrátokat. De mit jelent ez? 

Az ételeket a jól bevált három T-s módszerrel lehet kategorizálni. Legjobb persze, ha az ember csak a "támogatott" kategóriát fogyasztja, de igazán nem gond, ha néha becsúszik a "tűrt"-ből egy-két elem. A tiltottakat viszont szigorúan el kell kerülni!


A kép innen való.


TILTOTT: 
- gabonafélék
Elősorban persze a fehérlisztet kell itt érteni, a teljes kiőrlésű, lassabb felszívódású lisztek, pélául zabpehelyliszt, rozsliszt jöhet, természetesen csak mértékkel!
- krumpli
- rizs (kivéve barna és basmati rizs, ezek lassú felszívódásúak)
- banán, szőlő, illetve görögdinnye (erről előre tudom, hogy nyáron egy-két szelet be fog csúszni...)*

TŰRT:
- zsírosabb sajtok (pl. camembert)
- tej
- hüvelyesek (a zöldborsó a legrosszabb, de a különféle babok is elég dúsak a szénhidrátban)*
- sárgarépa*

TÁMOGATOTT:
- a többi zöldség
- a többi gyümölcs
- húsok (előnyben a szárnyasok, a zsírosabbakat módjával)
- kemény sajtok (pl. ementáli, trappista, edámi)
- tojás
- 2 hónap elteltével: zabpehely, basmati rizs, barna rizs 
- egy év elteltével: lassan a cukor és a fehérliszt kivételével visszaépítettem a lassú szénhidrátokat, pl. fogyasztok gerslit, quinoát, kölest stb.
- másfél év elteltével: rádöbbentem, hogy nem szabad egyes élelmiszercsoportokat mumusnak tartani. A hízásért véleményem szerint az adalékanyagok és a feldolgozás során hozzáadott állagjavítók, édesítő, ízesítő és aromatizáló szerek felelősek. Így ma már bátran eszem pl. krumplit is, bár annyira nem szeretem, hogy gondot okozzon a mennyisége.

* Az alap PCOS diétában ezek is tiltottak, nekem a dokim azt mondta, hogy gyümölcsöt és zöldséget bármit ehetek, inkább a többit korlátozzam jobban.

Persze ezek csak az alap vonalak, hiszen mindenki magának alakítja úgy a diétáját, hogy az követhető legyen. Én rengeteg szénhidrát táblázatot találtam az interneten, mindegyik más adatokat mutatott fel, úgyhogy ebbe igazán bele lehet bolondulni. Én a Horváth Ilona szakácskönyv elején lévő táblázatot veszem alapul, ebben meg tudok bízni. Amit ajánlani tudok, az az, hogy józan ésszel mérjük fel az ételeket, ami édeskésebb, az valószínűleg bővelkedik a szénhidrátban.

A blogról...
Miért kezdtem el? Nem idegen nekem a blogolás világa, hiszen a címszereplő, Vöröskaktusz eddig is az életem része volt. Ezen a blogon a "normális" étrendbe illeszthető receptjeimet közöltem, de úgy gondoltam, hogy a diétás finomságokat és tippeket itt teszem majd közzé.

A célom: az egészség. És persze mindig szeretnék buzdítani a pozitív hozzáállásra, hiszen soha nincs veszve semmi! Az emberi szervezet nagyon erős, egy komoly diéta tényleg helyre tudja állítani a rendet. 

Jó sütést, főzést, ízes diétázást kívánok mindenkinek! NE ADJÁTOK FEL!

3 megjegyzés:

  1. "a paleóval ellentétben a PCOS-eseknek a különféle teljes kiőrlésű lisztekkel is vigyázni kell"

    Igazából a paleo is tiltja az összes gabonafélét (a zabot és rizst is), így a belőlük őrölt liszteket is, az őrlés módjától függetlenül.
    No, persze, a paleónak annyiféle irányzata van, hogy gyakorlatilag nem is lehet egységes ajánlási rendszerről beszélni. Az "eredeti", Cordain-féle ajánlásokat itt lehet megtalálni: http://thepaleodiet.com/what-to-eat-on-the-paleo-diet/

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Megkérdezhetem, ki az orvosod? Tetszik a hozzáértése, hozzáállása.
    Köszönöm!
    Vera

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! dr. Bálint Sándor, a Gólyafészek magánrendelő az övé. :)

      Törlés